PENGARUH TERPAAN DAN ISI PESAN TAYANGAN CHANNEL YOUTUBE KOK BISA EPISODE “INILAH HARGA MENGEJUTKAN DATA PRIBADI KITA” TERHADAP TINGKAT PENGETAHUAN SUBSCRIBER

Authors

  • Widad Salma Salsabila Fakultas Ilmu Komunkasi, Universitas Gunadarma
  • Ahmad Nasher Fakultas Ilmu Komunkasi, Universitas Gunadarma
  • Ahmad Fatoni Fakultas Ilmu Komunkasi, Universitas Gunadarma
  • Ahmad Yazid Lubis Fakultas Ilmu Komunkasi, Universitas Gunadarma
  • Prasetyo Bonifasius Sitanggang Fakultas Ilmu Komunkasi, Universitas Gunadarma

Keywords:

exposure, message content, level of knowledge

Abstract

The background of this research is due to the increasing number of cyber crimes, making the public are urged to be more careful in maintaining or using privacy data. A youtube channel called "how come", comes with a variety of content that may be needed by the public, one of which is content entitled "This is the Shocking Price of Our Personal Data". In the video it is explained that often we are not aware that we have given away a lot of our personal data voluntarily, through various challenges or trends that are viral on social media, even though our personal data is something valuable, until someone trades the data. private on the internet. This study aims to find out whether there is an influence between exposure and message content on the show "This is the Shocking Price of Our Personal Data" on the level of knowledge of subscribers about the importance of personal data. The theory used is Uses and Gratification. The research method used is a survey method - quantitative with a research sample of 400 respondents according to the respondents' criteria in this study. The data obtained and analyzed using SPSS 20.0. The results showed that there was an influence between exposure and the message content of the show Kok Bisa eps "This is the Shocking Price of Personal Data" on the level of subscriber knowledge about personal data on social media.

References

Airlangga T. 2017. Pengaruh Isi Pesan Program Mata Pancing MNC TV terhadap Tingkat Pengetahuan Memancing Komunitas Mancing Kaskus. Universitas Mercu Buana

Ardianto, Elvinaro. 2017. Komunikasi Massa Suatu Pengantar (Edisi Revisi). Bandung: Simbosa Rekatama Media.

Baran, Stanley. J dan Dennis K. Davis. 2018. Teori Komunikasi Massa (Dasar, Pergolakan, dan Masa Depan). Jakarta: Salemba Humanika.

Cangara, Hafied. 2010. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.

Chandra, Edy. 2017. Youtube, Citra Media Informasi Interaktif atau Media Penyampaian Aspirasi Pribadi. Jakarta: Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni. Vol. 1 (2): 406-417.

Creswell, John W. 2014. Research Design Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif, dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Faiqah, Fatty, dkk. 2016. Content comunities Sebagai Sarana Komunikasi Bagi Komunitas Makassarvidgram. Jurnal Komunikasi KAREBA. Vol. 5 No.2

Fajriansyah, Rifky.2021. Pengaruh Tayangan Ilook Net Tv Terhadap Tingkat Pengetahuan Busana Dan Make Up. Universitas Budi Luhur. Vol 5 No 02 (2021): Pantarei.

Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate Penelitian bagi Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP.

Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro: Semarang

Herdono, Ismojo. 2019. Pengaruh Terpaan Tayangan Youtube “LONDON KAMPUNG” Terhadap Tingkat Pengetahuan Bahasa Suroboyoan pada Subscriber di Surabaya. Vol. 7 No. 1 (2019): Jurnal Spektrum Komunikasi.

Humaizi.2018. Uses and Gratifications Theory. Medan: USU Press

Kriyantono, Rachmat. 2012. Teknis Praktis Riset Komunikasi. Jakarta. Kencana

McQuail, Dennis. 2011. Teori Komunikasi Massa. Jakarta : Salemba Humanika

Notoatmodjo, Soekidjo. 2012. Pendidikan dan perilaku kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta

Nurhaliza. 2021. Pengaruh Penggunaan Media Sosial, Isi pesan, dan Efektivitas Komunikasi Akun Instagram @Kemenkes_RI Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Seputar Covid-19. Universitas Gunadarma

Nurudin. 2013. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Ramadhan, Aditya Faiz. 2019. Pengaruh Tayangan Net Soccer Di Net Tv Terhadap Tingkat Pengetahuan Sepak Bola Remaja. Universitas Budi Luhur. Vol 3 No 04 (2019): Pantarei

Rani, Dewi Ayu Ambar.2013. Pengaruh Terpaan Drama Korea Terhadap Tingkat Pengetahuan Mahasiswa Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Tentang Budaya Korea. Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

Romli, Khomsahrial. 2016. Komunikasi Massa. Jakarta: PT Grasindo, anggota Ikapi.

Suryanto. 2015. Pengantar Ilmu Komunikasi.Bandung: CV Pustaka Setia

Triandra, D., & Imran, A. I. (2017). Pengaruh Terpaan Fitur Line Today Terhadap Pemenuhan Kebutuhan Informasi Mahasiswa Perguruan Tinggi Swasta Di Kota Bandung. ISSN : 2355-9357 e-Proceeding of Management, 4(2), 1970– 1977

Downloads

Published

2025-03-27

Issue

Section

Articles

How to Cite

PENGARUH TERPAAN DAN ISI PESAN TAYANGAN CHANNEL YOUTUBE KOK BISA EPISODE “INILAH HARGA MENGEJUTKAN DATA PRIBADI KITA” TERHADAP TINGKAT PENGETAHUAN SUBSCRIBER. (2025). Jurnal Ilmu Komunikasi, 15(1), 80-96. https://jurnal.akmrtv.ac.id/jk/article/view/377