PENGARUH INTENSITAS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TIKTOK TERHADAP FENOMENA FEAR OF MISSING OUT (FOMO) DI KALANGAN GENERASI Z PADA WILAYAH JAKARTA UTARA
Keywords:
Usage intensity, Generation Z, Fear of Missing Out (FOMO), Social Media, TiktokAbstract
FoMO, an abbreviation for "Fear of Missing Out" which can be interpreted as fear or worry about missing out on an experience or event that is trending or popular. The theory used in this research is Media Dependence Theory. This research aims to determine whether there is an influence of the intensity of use of social media TikTok on the FoMO phenomenon experienced by generation Z in the North Jakarta Pluit area. The subjects of this research are generation Z in the North Jakarta area, Pluit. The sampling used in this research was non-probability using a purposive sampling technique by considering criteria. The criteria in this research are generation Z aged 17 – 25 years and active users of TikTok social media. This research approach uses a quantitative approach. The data collection technique in this research was observation and distributing questionnaires to 96 respondents. The data analysis technique used in this research is a simple regression analysis technique. The results show that the use of Tiktok social media has a positive and significant effect on the FoMO phenomenon by 28.5%. The higher the use of TikTok social media, the higher the FoMO phenomenon experienced by its users.
References
Aisafitri, L., & Yusrifah, K. (2020). Sindrom Fear Of Missing Out Sebagai Gaya Hidup Milenial Di Kota Depok. Jurnal Riset Mahasiswa Dakwah dan Komunikasi, 2(4), 166-177.
Adawiyah, Dwi Putri Robiatul. (2020) Pengaruh Penggunaan Aplikasi TikTok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi, Vol.14 No. 2.
Agustina, S. (2021). Generasi Z dan Y Dominasi Media Daring.
Carolina, M., & Mahestu, G. (2020). Prilaku Komunikasi Remaja dengan Kecenderungan FoMo. Jurnal riset komunikasi, 11(1), 69-92.
Christina, R., Yuniardi, M. S., & Prabowo, A. (2019). Hubungan Tingkat Neurotisme dengan Fear of Missing Out (FoMO) pada Remaja Pengguna Aktif Media Sosial. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 105–117.
Febriana, M. V., & Palupi, M. A. (2022). Pengaruh penggunaan media sosial terhadap kecemasan sosial di kalangan mahasiswa ilmu komunikasi ums (Doctora dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta). JWT Intelligence. (2011). Fear Of Missing Out (FOMO). New York: JWTIntelligence.
Katz, Blumler, dan Gurevitch (1973). “Utilization Of Mass Communication By The Individual,” dalam The Uses Of Mass Communication, Editor: Jay G. Blumler dan Elihu Katz, Sage Publication: New York.
Komariah, K., Tayo, Y., & Utamidewi, W. (2022). Pengaruh Penggunaan Jejaring Sosial Terhadap Perilaku Fear of Missing Out (FoMO) Pada Remaja. NUSANTARA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(9), 3463-3471.
Karman, K. (2013). Riset Penggunaan Media Dan Perkembangannya Kini. Jurnal Studi Komunikasi dan Media, 17(1), 93-112.
Kircaburun, K. (2016). Self-Esteem, Daily Internet Use and Social Media Addiction as predictors of depression among turkish adolescents. Journal of Education and Practice, Vol 7.
Lafifah, M. (2023). Pengaruh Intensitas Penggunaan TikTok Terhadap Prokrastinasi Akademik Remaja Kelas VII di SMPN 1 Babadan Ponorogo (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Lahia, T. L., Salakay, S., & Bandjar, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Instagram Terhadap Perilaku Fear of Misisng Out (Studi pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Angkatan 2018- 2020 Universitas Pattimura). Jurnal Ilmu Komunikasi Pattimura, 1(2), 181-195.
Mulyasih, R. (2013). Dependency Media Pada Masyarakat Indonesia. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1).
Pardianti, M. S. (2022). Pengelolaan Konten TikTok Sebagai Media Informasi. Ikon--Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 27(2), 187-210.
Rahman, A. A. (2019). Pengaruh Intensitas Mengakses Media Sosial Terhadap Sikap Mahasiswa Fakultas Syariah Dan Hukum Melalui Akun Instagram Millencyrus (Bachelor's thesis, Fakultas Ilmu Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).
Rafiq, A. (2020). Dampak media sosial terhadap perubahan sosial suatu masyarakat. Global Komunika:Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 3(1), 18-29.
Rasya, K. (2023). Pengaruh Fear Of Missing Out (FOMO) Terhadap Kecanduan Media Sosial (Tiktok) Pada Generasi Z.
Saputra, D. (2022). Pengaruh Intensitas Penggunaan Instagram Terhadap Kecemasan Sosial Pada Remaja Di Kelurahan Tajur Kota
Tangerang (Bachelor's thesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).
Wulandari. (2000). Hubungan antara citra raga dengan intensitas melakukan body
language pada wanita.
Wijoyo, H., Indrawan, I., Cahyono, Y.. Handoko, A. L., & Santamoko, R. (n.d.). (2020). Generasi z & Revolusi industri 4.0. CV. Pena Persada.
Watie, Errika Dwi Setya. (2011). Komunikasi dan Media Sosial dalam Jurnal The Messenger, Vol.III, No.1: Semarang
Zis, S. F., Effendi, N., & Roem, E. R. (2021). Perubahan perilaku komunikasi generasi milenial dan generasi z di era digital. Satwika: Kajian Ilmu Budaya Dan Perubahan Sosial, 5 (1), 69–87.
Arikunto, Suharsimi. 2016. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Andres Kaplan & Michael Haenlein, 2010. User Of The World, Unite! The Challenges and Opportunities Of Social Media, Business Horizons.
Effendy, Uchjana, Onong. 2013. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Ghozali, Imam. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS (edisi ke-9). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hoveland, Carl I. 1948. Social Communication, Am. Phil. Soc. XCII
J. Supranto M. A. (2000). Statistik Teori dan Aplikasi Jilid 1, Edisi Keenem. Erlangga, Jakarta.
Jalaluddin Rakhmat. 2003. Psikologi Agama, sebuah pengantar. Bandung: PT. Mizan Pustaka.
Kriyantono, Rachmat. 2014. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta : Prenadamedia Group.
Meyerson, Mitch. (2010). Success Secrets of The Social Media Marketing. USA:Eliot house production.
Mulyana Deddy. (2011). Ilmu Komunikasi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Mc Quail, Dennis. (2011). Media Performance: Mass Communication and the Public Interest. London: Sage Publication.
Rogers, Everett M., D. Lawrence Kincaid. (1981). Communication Networks: Toward a New Paradigm for Research.
Seemiller, Corey, dan Meghan Grace. (2019). Generation Z A Century in the Making.
Suharsaputra, Uhar. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, kualitatif, tindakan. Bandung: Reflika Aditama
Shannon, Claude E, and Warren Weaver. (1949). The Mathematical Theory of Communication. Urbana: University of Illinois Press
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wulan Maharani, Emilianshah Banowo, Ekaning Setyarini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.