PENGARUH TERPAAN KONTEN YOUTUBE DAN CELEBRITY ENDORSER SUHAY SALIM TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN BRAND SAFI (STUDI KASUS SUBSCRIBER CHANNEL YOUTUBE SUHAY SALIM)
Keywords:
The effect of exposure, Youtube, Buying DecisionAbstract
The purpose of this study is to find out how much influence the exposure and content of youtube and celebrity endorser Suhay Salim have on the decision to buy the Safi brand on Suhay Salim's youtube channel subscriber. The method used in this study is quantitative and uses a survey method to research by distributing questionnaires. This study uses the theory of S-O-R. The number of the samples in this study were 100 respondents obtained using Slovin formula. The technic of collecting every data in this study using a Likert Scale questionnaire through Google Form. Uses the IBM Statistical Product Service Solution (SPSS) VERSION 23.0 program to process the questioner's data. The results in this study with the Determination Coefficient Test (R Square) which can be said that the Influence of exposure and celebrity endorser Suhay Salim Towards the buying decision Safi Brand on Suhay Salim Youtube Subscriber Channel of is 19.2%. While the rest (100% - 19.2% = 80.1%) 62.9% is influenced by other variables not examined in this study.
References
Ardianto, Elvinaro dkk. 2009. Komunikasi Massa: Suatu Pengantar. Bandung: Simbiosa Rekatama Media
Biagi, Shirley. 2010. Media/Impact Pengantar Media Massa Edisi 9. Jakarta: Salemba Humanika
Еffеndy, Onong Uchjana. 2003. Ilmu Tеori dan Filsafat Komunikasi. Bandung: Citra Aditya Bakti
Effendy, Onong Uchjana. 2004. Ilmu Komunikasi Teori dan Praktek. Bandung: Rosdakarya.
Ghozali, Imam. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
Kertamukti, Rama. 2015. Strategi Kreatif Dalam Periklanan. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
Kotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2012. Manajemen Pemasaran, Edisi Dua Belas Jilid 2, Alih Bahasa: Bob Sabran. Jakarta: PT. Indeks
Kriyantono, Rachmat. 2006. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.
McQuail, Denis. 2011. Teori komunikasi massa. Jakarta: Salemba Humanika.
Moleong Lexy J. 2010. Metodelogi penelitian kualitatif. Bandung: Remaja
Rosdakarya
Mulyana, Deddy. 2005. Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Bandung: Rеmaja Rosdakarya
Nurudin. 2007. Pengantar Komunikasi Massa. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
Panuju, Redi. 2018. Pengantar Studi (Ilmu) Komunikasi.Jakarta : PrenadaMedia Group
Rakhmat, Jalaluddin. 2009. Mеtodе Pеnеlitian Komunikasi. Bandung: PT. Rеmaja
Rosdakarya
Royan, 2005, Marketing Celebrities, Jilid 1, Elex Media Komputindo, Jakarta.
Setyaningrum, Arie dan Udaya, Jusuf. Efendi. 2015. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Yogyakarta: Andi.
Shimp, Terence A. 2003. Periklanan Promosi Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terjemahan Oleh Revyani Sjahrial dan Dyah Anikasari. Edisi ke %, Jilid 1. Jakarta: Erlangga
Sugiyono. 2017. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: CV Alfabeta
Suryabrata, Sumadi. 2015. Metodologi Penelitian. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
Suryani, Tatik. 2008. Perilaku Konsumen Implikasi Pada Strategi Pemasaran. Yogyakarta: Graha Ilmu
Sutisna. 2002. Perilaku Konsumen dan Komunikasi Pemasaran. Bandung: Penerbit
PT. Remaja Rosdakarya.
Tamburaka, Apriadi. 2013. Literasi Media: Cerdas Bermedia Khalayak Media Massa. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada
Vera, Nawiroh. 2016. Komunikasi Massa. Cet 1. Bogor: Ghalia Indonesia
Widyatama, Rеndra. 2009. Buku Pеngantar Pеriklanan, Cеtakan 6. Yogyakarta: Pustaka Book Publishеr
Tirta Lestari, 2015. Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Yang Berjudul “Pengaruh Terpaan Iklan Telebisi Elevenia Terhadap Minat Beli Mahasiswa (Studi Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Angkatan 2012)”
Dhea Dhestantya, 2018. Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Yang Berjudul “Pengaruh Beauty Vlogger Suhay Salim Terhadap Keputusan Pembelian Wardah (Studi Survey Pada Mahasiswa FISIP Untirta 2015)”
Dinda Yulia Hafisa, 2018. Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia Yogyakarta Yang Berjudul “Pengaruh Celebrity Endorser Terhadap Minat Beli Produk Kosmetik Halal “Wardah” (Studi Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Islam Indonesia)
https://www.boc.web.id/statistik-pengguna-digital-dan-internet-indonesia-2019/
https://bangka.tribunnews.com/2019/04/28/indonesia-peringkat-5-dunia-pengguna-internet-terbanyak
https://andi.link/data-statistik-digital-dan-pengguna-internet-di-dunia-tahun-2019-kuartal-kedua-q2/
https://kemenperin.go.id/artikel/18957/Industri-Kosmetik-Nasional-Tumbuh-20
https://www.boc.web.id/statistik-pengguna-digital-dan-internet-indonesia-2019/
https://pakarkomunikasi.com/komunikasi-multimedia
https://www.maxmanroe.com/vid/teknologi/internet/pengertian-media-sosial.html
https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2018/02/23/usia-produktif-mendominasi-pengguna-internet

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Thias Ari Handayani, Ahmad Nasher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.